Support

Hier vind je oplossingen

Support Tools

naast de help-desk, veel online tools:

EDU-DEX staat bekend om z’n supersnelle response op vragen en issues. Op basis van jarenlange ervaring en het goed documenteren van alle eerder gestelde vragen, kun je  vele informatie- en hulpbronnen gebruiken.

i

Technische Manual

Doorzoek online onze uitgebreide documentatie en ondersteuning bij alle technische vragen.

Aanvullende vragen kun je stellen via het feedback-formulier in de Manual.

Algemene handleiding

Raadpleeg de uitgebreide handleiding wanneer je als opleider handmatig je gegevens invoert. In hoofdstuk 8 ook informatie voor afnemers en Ketenpartners: over de <export van gegevens.
N

Validator

Test als opleider in enkele seconden live via de Validator of jullie nieuwe XML-feed valideert tegen de data-standaard van EDU-DEX.

Check bovendien of je alle velden hebt ingevuld die door onze grote afnemers verplicht worden gesteld.

Translator

Vertaal de standaard export van EDU-DEX voor een partij die (nog) niet is aangesloten bij EDU-DEX. Translator is door enkele opleiders ontwikkeld, en wordt door EDU-DEX ondersteund.

s

Obligator

Check als opleider welke velden verplicht zijn voor welke afnemers of platforms via onze Obligator.

Afnemers en Ketenpartners kunnen hier een opgave doen van de velden die zij verplicht stellen. Vraag daarvoor bij het EDU-DEX-secretariaat het Obligator-opgaveformulier aan.

Telefoon

Bel 085 – 877 1088 voor telefonische ondersteuning.

Mail / Formulier

Binnen één werkdag antwoord op je vragen aan EDU-DEX.

Meer documentatie

Naast de support tools hierboven, zijn er ook veel documenten om te downloaden .

Org Unit ID

De meeste programma’s zijn geheel open voor inschrijvingen. Sommige opleidingen zijn echter gericht op specifieke afnemers of bieden kortingen voor specifieke afnemers. Om deze afnemers te benoemen heeft u een zgn. orgUnitId nodig.

Real time up-to-date lijst met alle orgUnitIds

Import Schema

EDU-DEX importeert dagelijks alle opleidingsinformatie en update daarmee de selecties die afnemers opgesteld hebben.
18.00 uur: start import XML-feeds van opleiders 
03.00 uur: alle nieuwe export-feeds zijn volledig beschikbaar

Externe Koppelingen

Hoe gebruiken afnemers de data van edu-dex?

Een aantal van onze Ketenpartners heeft aparte documentatie gepubliceerd over de manier waarop zij de gegevens van EDU-DEX importeren:

Leer-Rijk

Op basis van een eigen Visie op Leren & Ontwikkelen heeft de Rijksoverheid de laatste jaren Leer-Rijk ontwikkeld, de centrale opleidingendatabase van de Rijksoverheid. Leer-Rijk ontsluit opleidings- en uitvoeringsinformatie en is gekoppeld aan het Rijksbrede Leermanagementsysteem. In de leveranciershandleiding van Leer-Rijk (Hoofdstuk 3) staat beschreven hoe de informatie vanuit EDU-DEX wordt geïmporteerd

Springest

Springest mapping documentatie 1.2.2.

Springest kan ook gegevens exporteren naar EDU-DEX – dat is handig als je alle gegevens daar al hebt ingevoerd.

Request for change

EDU-DEX is sinds 2014 een stabiele standaard. Wijzigingen in die standaard vereisen meestal ook actie aan de kant van honderden aanbieders en afnemers. Dat gaat gepaard met testen, migreren etc. We minimaliseren daarom het aantal wijzigingen.

Bij het vaststellen van deze open standaard hebben drie principes voorop gestaan:

  • De standaard is generiek
    bevat geen velden specifiek voor één sector of bedrijf, met uitzondering van de Rijksoverheid (Leer-Rijk)
  • Zo min mogelijk velden zijn verplicht gesteld
    zodat opleiders geen informatie wordt gevraagd die ze niet hebben, of die voor niet alle klanten niet relevant is.
  • Maximaal 2 x per jaar zal de standaard worden aangepast
    tot nu toe hebben we daar nauwelijks gebruik van gemaakt.

Roadmap request for change

1. binnen twee werkdagen bericht van ontvangst en een eerste inhoudelijke reactie
2. errors worden binnen een week opgelost
3. binnen twee weken een inhoudelijke reactie die tot drie conclusies kan leiden:
      – de RFC wordt – met redenen omkleed – afgewezen
      – wanneer aanpassingen geen impact hebben waarvan andere partijen op de hoogte
         moeten zijn, worden deze binnen maximaal 2 maanden gerealiseerd
4. alle andere aanpassingen zijn onderhevig aan
      – een besluit van het bestuur van de stichting,
      – het maximum van twee aanpassingen per kalenderjaar, en
      – een minimale aankondigingstermijn van zes maanden.
5. geplande wijzigingen zullen we vroeg in het proces duidelijk communiceren op twee manieren:
      – ver van tevoren aangekondigde release-dates via de nieuwsbrief Updates.
      – vooraankondigingen van gevraagde wijzigingen en voorgestelde oplossingen

Laatste wijzigingen

De laatste wijzigingen in de standaard staan vermeld op de eerste pagina’s van de pdf met technische documentatie en in de betrokken XSD bestanden. Vragen of uitgewerkte verzoeken kun je sturen naar EDU-DEX-secretariaat. Je ontvangt een reactie binnen 2 werkdagen.

Verzoek opleidingsinformatie te leveren aan EDU-DEX

Bedrijven en tussenpartijen kunnen opleidingsaanbieders met dit formulier vragen om voortaan gegevens te leveren via EDU-DEX. Dat bespaart deze bedrijven en tussenpartijen de kosten en het werk om gegevens van vele aanbieders te (laten) verzamelen en uniformeren, en bespaart de opleiders het bijhouden van vele portals. Opleiders, tussenpartijen en eindafnemers dienen zich apart bij EDU-DEX te registreren, zodat ze een eigen account en inlog-gegevens krijgen.

Verzoek afkomstig van:





Versturen aan:



Stichting EDU-DEX

Telefoon

085 8771088

E-mail

info(at)edudex.nl